23. EL CARRILET

Si la ciutat de l’Hospitalet històricament ha estat durament fragmentada per diferents vies d’accés a Barcelona, impedint l’existència de comunicacions entre els barris amb les consegüents repercussions urbanes i econòmiques; el barri de Santa Eulàlia va tenir durant anys en una d’aquestes vies d’accés, la via del Carrilet, una gran ferida oberta.

ahsep-Carrilet112-PasanivellCarrerComerç(1950)

Des de principis dels anys vint, a mesura que Santa Eulàlia anava prenent forma, el Carrilet tallava en dos el barri, dificultava el pas dels veïns i fou en aquells anys quan va començar a provocar les primeres morts per atropellament, a causa de l’extrema inseguretat dels seus passos a nivell i pels pronunciats revolts de la via que feia que en alguns punts es fes difícil veure si venia o no el tren.

 L’any 1975, l’associació de veïns va començar a preocupar-se per la qüestió, demanant mesures extremes de seguretat i creant una comissió especial per al problema del Carrilet.

 Fou a conseqüència d’un accident mortal, un més, produït l’abril de 1979, quan s’inicià un moviment que demanava la supressió del pas dels anomenats Ferrocarrils Catalans, per la superfície de Santa Eulàlia.

 L’associació de veïns va convocar concentracions peu de via, tallant el pas dels ferrocarrils, organitzant assemblees, a més d’entrevistar-se amb responsables municipals i de la Generalitat. Arran de les mobilitzacions es van obtenir unes mínimes garanties de seguretat no suficients.

Carrilet

 L’ajuntament de l’Hospitalet, ja democràtic, va començar els tràmits per aconseguir que el Carrilet fos subterrani davant de la Generalitat i la Corporació Metropolitana, i va efectuar consultes a la població de les zones afectades per conèixer la seva opinió sobre el projecte i les possibles alternatives del nou traçat del Carrilet.

Finalment, es va soterrar el Carrilet i l’espai por on secularment havia circulat el tren és ara a Santa Eulàlia un passeig ampli, amb alguns espais verds, una zona per passejar, que convida a la conversa entre veïns. En canvi, el nou passeig no ha servit com a enllaç natural amb el barri de Sant Josep, degut a un pont lamentable. A més, l’avinguda del Carrilet a barris com el del Centre o Sant Josep, es va transformar en una via ràpida, segmentadora i font de pol·lució.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: